Praktyki nauczycielskie w Instytucie Anglistyki UW

1. Praktyki nauczycielskie – opis

Praktyki nauczycielskie są integralną częścią kształcenia nauczycielskiego.

Praktyki nauczycielskie w IAUW reguluje:

Poniżej podane są osobno poszczególne sekcje załącznika:

2. Podział czasu praktyk na semestry kształcenia

  • Praktyki nauczycielskie dla studentów realizujących całą ścieżkę nauczycielską w IAUW (na st I st, lub na st II st). Studenci pragnący uzyskać uprawnienia nauczycielskie są zobowiązani do zrealizowania minimum 150 godzin praktyk, rozłożonych na poszczególne semestry kształcenia, jak pokazano poniżej.

semestr pierwszy

semestr

drugi

semestr

trzeci

semestr

czwarty

-

-

Praktyki

psych-pedagog

30h, 1ECTS

Praktyki dydaktyczne

SP-2

30h, 1ECTS

-

-

Praktyki dydaktyczne

SP-1

30h, 1ECTS

Praktyki dydaktyczne

LO

60h, 3ECTS

  • Praktyki nauczycielskie dla studentów kontynuujących na studiach II stopnia ścieżkę nauczycielską ze studiów I stopnia. Studenci pragnący uzupełnić kształcenia nauczycielski rozpoczęte na st I st, są zobowiązani do uzupełniania także praktyk nauczycielskich. Zakres uzupełnienia zależy od indywidualnej ścieżki zrealizowanej dotychczas przez Studenta na st I st, a decyzję każdorazowo podejmuje Pełnomocnik Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli.
    • proszę wysłać wypełniony dokument: Różnice programowe;
    • proszę pamiętać, aby zmienić nazwę pliku.

WAŻNE! Należy każdorazowo zarejestrować się na praktyki nauczycielskie w USOS.

UWAGA! Proszę rejestrować się na odpowiedni typ praktyk (SP-1, SP-2 lub LO), na właściwym poziomie studiów (studia pierwszego lub drugiego stopnia, 1ST lub 2ST; pozostałe skróty to: „dydaktyczne praktyki zawodowe”), np.

3301-1ST-DYD-PZ-SP2

3301-2ST-DYD-PZ-LO

3. Miejsce realizacji praktyk

  • Placówkę edukacyjną, w której chcą Państwo realizować praktyki nauczycielskie mogą Państwo wybrać samodzielnie, bądź mogą Państwo skorzystać z placówek rekomendowanych przez Pełnomocnika Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli.
  • Miejscem praktyki może być dowolna szkoła funkcjonująca w systemie oświaty, tzn. szkoła publiczna, szkoła społeczna, szkoła prywatna.
  • Miejscem praktyki nie może być prywatna szkoła językowa.
  • Praktyki można odbywać w jednej lub więcej placówkach edukacyjnych.
    • Proszę zarejestrować szkołę w bazie u Pełnomocnika Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli wysyłając dane szkoły w pliku: Wpis_NAZWISKO_IMIE.
    • Proszę pamiętać, aby zmienić nazwę pliku.

4. Dokumentacja formlana niezbędna do  realizacji praktyk

  • Proszę dostarczyć placówce edukacyjnej „Skierowanie na praktyki nauczycielskie”. Dokument można odebrać od Pełnomocnika Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli.

WAŻNE! Od marca 2024 student jest również zobowiązany do przedstawienia w placówce oświatowej przed rozpoczęciem praktyk zaświadczenia o niekaralności. Informacje o potrzebnych dokumentach i instrukcja ich uzyskania znajdują się na stronie Biura Innowacji Dydaktycznych UWhttps://bid.uw.edu.pl/praktyki/

 

  • Powyższą dokumentację należy zwrócić nie później niż 2 tygodnie po zakończeniu praktyk Pełnomocnikowi Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli.
    • Proszę wypełnić powyższą dokumentację finansową zgodnie ze wzorem.
    • Proszę wypełnić powyższą dokumentację w dwóch oryginałach (nie może być xero).

5. Dokumentacja wspierająca realizację praktyk (obowiązkowa)

  • Podział czasu praktyk pod względem charakteru obserwacji / typów zadań.

W trakcie 60h praktyk w szkole podstawowej (SP) (z podziałem na semestr 3 oraz semestr 4 ścieżki) oraz 60h praktyk w szkole ponadpodstawowej (LO) zaleca się następującą alokację czasu:

  • co najmniej 10h przeznaczonych na „obserwację życia szkoły” (np. zapoznawanie się z prowadzeniem dokumentacji szkolnej, dostępnymi zasobami bibliotecznymi etc.) oraz na towarzyszenie (shadowing) Nauczycielowi-Opiekunowi (np. pomoc w poprawianiu testów, przygotowaniu materiałów na zajęcia, etc.)
  • co najmniej 20h przeznaczonych na obserwacje dydaktyczne (językowe)
  • co najmniej 20h przeznaczonych na prowadzenie zajęć (uczenie)
  • co najmniej 10h przeznaczonych na przygotowanie się do prowadzenia zajęć (przygotowanie konspektów, materiałów dla uczniów, etc.) oraz na obowiązkowe konsultacje z Nauczycielem-Opiekunem (omówienie zajęć przed, uwagi i refleksje po).
  • Wszystkie powyższe godziny muszą być udokumentowane stosownym wpisem w Dzienniku praktyk.

UWAGA!!

  • Proszę dokumentować praktyki w SP oraz LO w osobnych Dziennikach praktyk.
  • Proszę przedłożyć konspekty trzech przeprowadzonych lekcji wraz z materiałami.

6. Warunki zaliczenia praktyk

Warunkiem zaliczenia praktyk nauczycielskich jest dostarczenie sumiennie wypełnionego Dziennika praktyk zawierającego:

  • poświadczenie ze szkoły o zrealizowaniu wymaganej liczby godzin
  • wpisy wszystkich wymaganych godzin w Karcie praktyk
  • wypełnione arkusze obserwacyjne (obserwacje dydaktyczne)
  • konspekty trzech przeprowadzonych lekcji
  • wypełnione sprawozdanie z praktyki szkolnej
  • opinię Nauczyciela-Opiekuna zawierającej ocenę Praktykanta/Praktykantki

Po złożeniu powyższej dokumentacji i po zapoznaniu się z nią przez Pełnomocnika Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli należy umówić się na omówienia całości przebiegu praktyk, w tym refleksji po przeprowadzonych lekcjach.

7. Ocena praktyk

Praktyki nauczycielskie kończą się zaliczeniem z wpisem oceny do USOS. Na zaliczenie z praktyk składają się wszystkie poniższe komponenty:

  • ocena Dziennika praktyk;
  • ocena lekcji pokazowej (lub ocena nauczyciela);
  • ocena trzech konspektów przeprowadzonych lekcji;
  • ocena sprawozdania z praktyki szkolnej (w tym, ocena zawartej autorefleksji)
  • ocena refleksji po zakończeniu praktyk i inne uwagi wyrażone w trakcie rozmowy z Pełnomocnikiem Dyrektora IAUW ds. kształcenia nauczycieli.

Kryteria oceny Dziennika praktyk to zgodność z wymogami formalnymi (liczba przeprowadzonych obserwacji, własnych lekcji, kompletność wszystkich elementów – kart refleksji, podsumowania, rozmowy z nauczycielem), refleksyjność, poprawność metodyczna i językowa scenariuszy zajęć, umiejętność doboru materiałów dydaktycznych, poprawność redakcyjna i estetyczność opracowania.

 

WSTECZ: KSZTAŁCENIE                                                                                            DALEJ: UPRAWNIENIA