Badanie akwizycji słownictwa

Nauka słownictwa może być najtrudniejszą częścią nauki każdego języka obcego. Uczący się języka muszą opanować tysiące słów: słownictwo ogólne, techniczne i akademickie; pojedyncze słowa i jednostki wielowyrazowe, takie jak czasowniki frazowe i idiomy. Ponadto, aby nauczyć się danego słowa w języku obcym, trzeba znacznie więcej niż tylko poznać jego znaczenie. Biegły użytkownik języka musi rozumieć i odpowiednio używać słów w formalnych, nieformalnych i neutralnych kontekstach; tworzyć naturalne kolokacje i zachowywać zrozumiałą wymowę, jednocześnie mając na uwadze zróżnicowanie grupy docelowej. Jest to trudne zadanie, które przyciąga uwagę badaczy z różnych dyscyplin akademickich.

Badania nad nauką słownictwa są bardzo szeroko zakrojone, zwłaszcza od lat 80. XX wieku. Mimo to wiele jest jeszcze do zrobienia. Różne tradycje badawcze podążały różnymi ścieżkami, stosowały różne techniki i często dochodziły do ​​różnych wniosków. Niestety rzadko dochodzi do (bardzo potrzebnego) dialogu interdyscyplinarnego. Dążenie do tego dialogu jest nadrzędnym celem większości badań słownictwa prowadzonych w Instytucie Anglistyki.

Staramy się przekazywać wiedzę (i wykorzystywać techniki) z dziedzin takich jak lingwistyka stosowana i psycholingwistyka, i mamy nadzieję, że uda nam się wykształcić kompetentnych praktyków i badaczy. IA oferuje wykłady, warsztaty i inne zajęcia pozalekcyjne, wszystkie ukierunkowane na zrozumienie użycia, uczenia się, nauczania i badania słownictwa. Do problemów, które staramy się zgłębiać, należą między innymi następujące zagadnienia:

  • Co to znaczy znać słowo?
  • Jak efektywne jest uczenie się incydentalne poprzez czytanie i pisanie tekstów? Jakie aspekty wpływają na taką naukę? Jak to się ma do celowego uczenia się poprzez ćwiczenia?
  • Jak skuteczne są różne zadania w nauce słów? Jakie zadania powinni wybrać nauczyciele, ucząc, ćwicząc lub powtarzając słownictwo?
  • Czy wyrazy pokrewne i fałszywe pokrewne przyswaja się tak szybko jak niepokrewne? Jak metoda uczenia się wpływa na przyswajanie tych typów słów?
  • Czy istnieje różnica między tym, jak osoby dwujęzyczne (lub wielojęzyczne) i jednojęzyczne uczą się słów? Jeśli tak, w jaki sposób powinno to wpływać na zachowanie rodziców i działania nauczyciela?

Nasze zajęcia, niezależnie od tego, czy są zorientowane na pedagogikę, czy na badania, starają się opierać praktykę na badaniach naukowych. Oferujemy warsztaty prowadzone przez polskich i zagranicznych badaczy z zakresu nauki słownictwa. Współpracujemy z naukowcami z innych uczelni i wydziałów, zagranicznych i krajowych. Stale poszerzamy naszą sieć współpracowników w kraju i za granicą, aby uczyć, uczyć się i stawać się lepszymi nauczycielami i badaczami.