Specjalne potrzeby edukacyjne i zróżnicowane podejście

 

Zagadnienie „specjalne potrzeby edukacyjne” (SPE) obejmuje różnego rodzaju potrzeby edukacyjne, w tym specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia językowe, sensoryczne, oraz te charakteryzujące się ograniczonymi umiejętnościami komunikacyjnymi. Uczniowie ze SPE często mają trudności z nauką języka obcego, ponieważ przetwarzają informację w inny sposób. Dlatego też nauczyciele muszą rozważyć różne podejścia w nauczaniu, tak aby odpowiednio dostosować wymagania do specyficznych potrzeb i możliwości tych uczniów.

Zagadnienia dydaktyczne i badawcze w tej tematyce obejmują uczniów o różnych profilach poznawczych, w tym uczniów uzdolnionym i uczniów podwójnie wyjątkowych. Próbujemy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jak studenci z dysleksją uczą się języków obcych?
  • Jak ADHD i zespół Aspergera wpływają na naukę języka obcego?
  • Czy metoda Multisensory Structured Learning jest skuteczna dla wszystkich uczniów?
  • Jak nauczyciele realizują zróżnicowane podejście w klasie języka obcego?
  • Jak nauczyciele widzą studentów z trudnościami w uczeniu się i jaką rolę odgrywają w ich procesie uczenia się języka obcego?
  • Jakie emocje towarzyszą nauczycielom języków obcych gdy uczą studentów z trudnościami w uczeniu się?

Naszym celem jest połączenie koncepcji teoretycznych z praktyką w klasie. Zajęcia opierają się więc na podejściu integracyjnym: Jak skutecznie dostosować warunki w klasie do potrzeb uczniów z SPE? Jak przystosowywać materiały dydaktyczne i dynamikę zajęć, tak aby zapewnić oczekiwany postęp w nauce tych uczniów? Jak właściwie rozpoznać potrzeby uczniów? Jak grupować uczniów zgodnie z ich potrzebami dla realizacji różnych zadań klasowych? Jaki rodzaj zróżnicowania jest najkorzystniejszy dla poszczególnych uczniów i całej klasy?